C L O U D ;
"selamat datang ke blog saya:)"
ABOUT ENTRY LINKS TWITER FACEBOOK
aYaH dAn IbU IkHlAsKaH??????????????????
Tuesday, 12 February 2013 • 00:48 • 0 comments



Pernah dengar tak ayat macam ni?

"Ayah besarkan Eli selama ni, tapi ni balasan Eli terhadap Ayah? Ayah suruh kau kahwin dengan laki tu kau tak nak, Aku ni mak Ayah kau, Aku yang besarkan kau selama ni, Aku lagi tahu dari kau."

ataupun ini



"Ala, lepas belajar tak payah la kahwin lagi, kerja dulu bagi duit kat mak, mak dah banyak habis duit sara Mat dari kecik sampai besar."

ataupun

"Isk, Mak tak suka la kamu kawan dengan Eli tu, dah la tak cantik, hitam pulak tu. Duduk jauh. Mak nak menantu yang cantik, putih, hidung tinggi. Tak merasa la Mak nak menantu putih-putih macam ni."

Ataupun


"Budak ni, Bodoh la, bangang, berapa kali aku nak cakap, sekolah bagi la dapat no 1. Asyik dapat no akhir jer. Ayah malu la dengan ko nih."

Dan




"Mak tak halal air susu mak kalau kau tak nak duduk dengan mak selapas kahwin."




Saat kita mendengar, kita hanya diam. Namun dalam hati nan rawan, ada rasa kecewa mengundang sedih di dalam hati. Mengapa ibu berkata begitu? Tidak berani bersuara...

"Duhai emak, ayah... pegang erat tangan kami, kerana kami amanah untuk mu." Bisik hati kita

Dan pernah kah, pada satu saat kita bersendiri... Hati kita berbicara sambil melontar jauh sikap ibu pada kita. Dan pelbagai kata dan fikir kita luahkan namun hanya kita sahaja yang mendengar rintih sayu hati kita. Kita memendam rasa. Dalam hati kita berbicara; 


"Mak, mak tahu tak, anak mak ni bukan hak milik penuh mak. Anak mak ni adalah amanah Allah pada mak. Kenapa mak suka marah anak mak ni. Kenapa mak suka cakap anak mak ni tak pandai. Mak, kalau anak Mak ni tak pandai, maknanya, itu salah Mak la juga, sebab mak tak pernah nak ajar. Mak tak pernah nak luangkan masa untuk ambil tahu hal kami. Mak lagi pentingkan kerja mak dari kami sedangkan, tugas utama seorang ibu adalah mendidik anak-anaknya dan menjaga rumahtangga. Kami perlukan mak, bukannya Bibik, bukannya akak Nursery. Bukannya Makcik Peah kat sebelah yang selalu jaga kami masa mak tiada.




"Mak, kami rindu masakan mak. Kawan-kawan kami cerita, mak mereka suka masak macam-macam untuk mereka.Kami tak suka masakan Jawa Bibik. Bukan selera kami. Mak, masa kecil, mak selalu belai dan sayang kami. Sekarang kami dah besar, kenapa mak macam tak sayang kami lagi?"


"Kami menangis, mak tak tanya pun kenapa. Kami kurung diri dalam bilik, mak cakap kami gaduh dengan boyfriend. Kami rapat dengan kawan-kawan, mak marah. Mak cakap, jangan kawan dengan mereka. Mereka suka bersosial,  suka berclubbing. Mak pesan agar kami cari  kawan yang elok-elok sikit. Tapi mak, jahat-jahat mereka pun tetap sudi dengar luahan hati kami."




"Mak, kami bukan orang baik, mana kami nak jumpa org baik-baik. Ingat tak mak masa mak cakap, tak payah la mengaji dengan atuk, bukan boleh dapat kerja pun. Sekarang, kamitidak  pun huruf Al- Quran. Macam mana kami nak dapat suami yang baik. Pasti mereka juga akan mencari yang lebih baik dari kami"


"Ayah, betul ke ayah sayang kami? Ayah tak pernah cakap pun. Ayah suka marah kami. Selalu tengking-tengking kami. Ayah tahu tak jiwa anak ayah ni sgt lembut dan sensitif. Setiap patah kata ayah masa marah kami, kami ingat sampai sekarang. Ayah, kami dahagakan kasih sayang ayah. "






"Kami tak tahu mcm mana rasanya kasih sayang seorang lelaki. Jadi, masa 'Mamat' cakap dia suka dan sayang pada kami, kami sangat suka dan teruja. Akhirnya, ada juga lelaki yang sayangkan kami. Tidak mengapa, ayah tak sayang kami, mujur 'mamat' sayangkan kami. 'Mamat' cinta kami lebih dari ayah. Kami  nekad nak kahwin dengan Mamat. Kalau ayah tak bagi, Kami kahwin lari. Kami tak kisah sebab kami bahagia dengan mamat."


"Tapi..  Mamat tinggalkan kami juga, kami mengandung mak, ayah. Mak marah, Ayah pukul kami. Ayah dan Mak halau kami."


"Mak, Ayah. Kita saling bergantungan. Kami akan menjadi penyebab Mak dan Ayah ke syurga atau neraka, dan Mak dan Ayah jualah akan jadi penyebab Kami ke syurga atau neraka. Mak, kalau mak ikhlas, mak akan doakan kami bahagia selalu, bukannya mendoakan kebahagian kami hilang semata untuk kebahagiaan mak."



"Mak, Ayah, kami rindukan mak dan ayah. Mak dan Ayah di depan kami, tapi, kami rasa kita sangat jauh sekali."



mungkin ada sahabat-sahabat diluar sana telah mengalami situasi bergini,,tapi Alhamdulillah kte masih mempunyai ibubapa yang sangat prihatin dan sentiasa mengambil berat tentang kte

terima kasih YaAllah!!!! kerana telah menganugarahkan aku kedua org ibubapa yang telah menjaga aku dgn penuh limpahan kasih sayang,,kau rahmati lah hidup mereka didunia dan akhirat
Amin!!!!!








PASTFUTURE
TUAN TANAH;
Name : Izzatul Husna bt Azmi
Known as : chik una
Age : 20 years young
Stay at : Taiping, Perak
Country : Malaysia
Study at : Universiti Malaya
Favourite Colours : White and Soft Pink
Language : Malay , English , Arabic *insyaAllah*
Hobby : blogging, online-ing, surfing the internet
Favourite Quotes : Belajarlah memaafkan walau diri terluka . Berhentilah memberi alasan walau diri ingin menyatakan kebenaran (:

Jum Sembang dengan Saya




TAUTAN KITA;

"Hidup biarlah berbakti, walaupun tidak dipuji..
"


KISAH DULU-DULU;



SAHABAT SELAMANYA



aku dan nisa
kenangan bersama


jumpa saya di fesbuk





my friend




aclassmate



selamat membaca