C L O U D ;
"selamat datang ke blog saya:)"
ABOUT ENTRY LINKS TWITER FACEBOOK
SIAPA YANG WAJIB DIPILIH???????????
Tuesday 23 April 2013 • 01:05 • 2 comments



sekarang ni  musim pilihanraya,,jadi sebagai muslim sya nk share sikit pengetahuan sekadar yang trmampu dan kewajipan saya sebagai muslim untuk memberitahu kepada muslim yang lain siapakah yang wajib kita pilih,,jadi sama-samalah kita menilai dan meneliti pemimpin yang bagaimanakah yang seharusnya menjadi pemimpin kita yang boleh membawa dan menegakkan syiar islam dibumi ALLAH..INSYAALLAH!!!

Pilihanraya umum untuk perlembagaan dan dewan undangan negeri. Memilih wakil-wakil yg akan membuat undang-undang dasar negara ( perlembagaan ) dan anggota parlemen kekuasaan tinggi dari negara. Memilih ahlul halli wal 'aqdi, orang kepercayaan ummat yang akan menentukan haluan negara.



Memilih pemimpin-pemimpin yang sanggup menjalankan hukum dan syari'at Islam.
Memilih ulil-amri yang akan diserahi mengemudikan negara, yang wajib dita'ati oleh kaum Muslimin:

 يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓاْ أَطِيعُواْ ٱللَّهَ وَأَطِيعُواْ ٱلرَّسُولَ وَأُوْلِى ٱلۡأَمۡرِ مِنكُمۡ‌ۖ

"Wahai orang yang beriman!, ta'atilah kepada Allah dan ta'atilah kepada Rasul dan orang-orang yang memerintah dari kalangan kamu ( beriman ) !
( Surah al-Nisa' : Ayat 59)



Ulil amri minkum!
Bukan ulil amri minhum!

           Ulil amri yang dipilih dan diangkat oleh kaum muslimin merupakan kepercayaan kaum Muslimin. Ulil amri yang ta'at kepada Allah dan Rasulnya, bukan yang ingkar dan kufur kepada Allah dan Rasulnya, Ulil amri yang demikian itu wajib dita'ati oleh ummat Islam dan wajib dipilih serta dicari oleh umat Islam :

إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ ٱللَّهُ وَرَسُولُهُ ۥ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱلَّذِينَ يُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَيُؤۡتُونَ ٱلزَّكَوٰةَ وَهُمۡ رَٲكِعُونَ

"Sesungguhnya, hanya sanya pemimpin kamu adalah Allah, Rasulnya dan orang-orang yang beriman yang mendirikan solat dan menunaikan zakat dan mereka adalah orang-orang yang ruku' ( tunduk dan patuh kepada titah perintah Allah S.W.T )
( Surah al-Maidah: Ayat 55 )



 وَمَن يَتَوَلَّ ٱللَّهَ وَرَسُولَهُ ۥ وَٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ فَإِنَّ حِزۡبَ ٱللَّهِ هُمُ ٱلۡغَـٰلِبُونَ

"Dan barangsiapa yang berketuakan Allah, Rasulnya dan orang-orang yang beriman, maka sesungguhnya Parti Allah itulah yang mencapai kemenangan "
( Surah al-Maidah: Ayat 56 )



Itulah ketetapan dan ketentuan Al-quran, yang wajib dijadikan pengangan dan pedoman bagi kaum muslimin, dalam menetapkan sikap dan pendirian, memilih wakil kepercayaan untuk perlembagaan dan parleman yang akan datang.

Ummat Islam wajiblah memilih orang yang dipercayai 'aqidahnya dan sanggup menegakkan syi'ar islam dibumi Allah, dan bukannya pemimpin yang membuat kerosakan dan menzalimi rakyatnya sendiri

sebagaimana sabda rasulullah S.A.W
"Barangsiapa yang melihat seorang pemerintah yang zalim yang menghalalkan apa yang diharamkan Allah, yang mencabuli perjanjian Allah yang menyalahi Sunnah Rasullullah yang berbuat dosa dan permusuhan pada hamba-hamba Allah.Dia tidak merubahnya dengan perkataan dan perbuatan. Telah menjadi hak Allah memasukkan dia di tempat pemerintah itu masuk ( neraka )"




           
         


PASTFUTURE
TUAN TANAH;
Name : Izzatul Husna bt Azmi
Known as : chik una
Age : 20 years young
Stay at : Taiping, Perak
Country : Malaysia
Study at : Universiti Malaya
Favourite Colours : White and Soft Pink
Language : Malay , English , Arabic *insyaAllah*
Hobby : blogging, online-ing, surfing the internet
Favourite Quotes : Belajarlah memaafkan walau diri terluka . Berhentilah memberi alasan walau diri ingin menyatakan kebenaran (:

Jum Sembang dengan Saya




TAUTAN KITA;

"Hidup biarlah berbakti, walaupun tidak dipuji..
"


KISAH DULU-DULU;



SAHABAT SELAMANYA



aku dan nisa
kenangan bersama


jumpa saya di fesbuk





my friend




aclassmate



selamat membaca